måndag 30 maj 2011

Det perfekta kvartersfiket

I dag förälskade jag mig i ett café. Min man och jag var uppe i stan och stället ligger i närheten av en lägenhet där han bodde en gång i tiden. Jag kan inte fatta att han inte har tagit med mig dit förut. Stället är det ultimata kvartersfiket, ett sådant café som inte verkar ha förändrats mycket på de senaste 50 åren, där områdets invånare tittar förbi för att ta en kaffe och diskutera helgens fotbollsmatcher.
Café con leche och en camperito (mindre upplaga av campero)

Dessutom säljer de camperos, en särskild sorts sandwich som jag brukade äta i Málaga varje sommar när jag bodde i Spanien. Vilken nostalgitripp! Camperos är som ett stort runt pitabröd, fyllt med ost, skinka, tomat, korv, eller något annat pålägg. Man kan beställa denna smörgås som toast, vilket varmt rekommenderas. Förutom det breda utbudet av smörgåsar så är ett annat plus med det här stället att kaffet hälls upp av kyparen vid bordet, så att man själv kan säga till hur mycket mjölk och kaffe man vill ha i koppen.

Var hittar man då detta smultronställe?
Bara ett stenkast från shoppingavenyn Santa Fe, på hörnet mellan gatorna Azcúenaga och Paraguay ligger Bar San Martín. En kopp kaffe och en smörgås kostar ungefär 30 pesos (cirka 46 kronor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar