onsdag 27 april 2011

Män som lagar mat


Min goda vän Pablo grillar helst kött.


Argentina, Buenos Aires, VARDAGSLIV.
Cuando un hombre cocina, eller När en man lagar mat, heter ett nytt matlagningsprogram som sänds på den argentinska kabelkanalen El gourmet. Programledare är kocken Fernando Trocca. Han har satt ihop olika recept som passar män speciellt, det vill säga recept på rätter med ”intensiv smak och personlighet”.


Vad är det då som enligt Fernando Trocca skiljer mäns matlagning från kvinnors? Jo, män väljer hellre kött än fisk, de föredrar kraftiga och kryddstarka måltider, de gillar att grilla, de tycker om rätter som går snabbt att laga och de använder få köksredskap för att smutsa ner så lite som möjligt. Att påstå att män och kvinnor beter sig olika i köket är inte något som väcker kritik eller ens får folk att höja på ögonbrynen i Argentina, ett land där jämställdhetsdebatten inte existerar på den offentliga agendan.


Med risk för att stämplas som sexist måste jag hålla med om de flesta flesta av Troccas påståenden, åtminstone när det gäller matlagningen hemma hos oss och hos våra vänner. När min man och hans kompisar arrangerar herrmiddagar så grillar de alltid kött och struntar oftast i salladen. Min man är expert på att improvisera fram enkla men utsökta rätter på nolltid. Förutom att han är den som oftast (ja, nästan alltid skulle jag våga mig på att säga) lagar mat, så blir han galen på mig eftersom han tycker att jag använder för många köksredskap. Det kanske har att göra med att det är han som för det mesta står för disken också... Så jag känner mig mycket lyckligt lottad att vi inte är särskilt jämställda när det gäller kökssysslorna!


Det blir stora köttstycken på herrmiddagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar