lördag 11 maj 2013

Sånt som bara händer i Buenos Aires

Vad som helst kan ske en natt i Buenos Aires.

Argentina, Buenos Aires, VARDAGSLIV. Klockan är strax före två på natten och vi kör genom centrala Buenos Aires på väg hem från en fest. Vi står och väntar vid ett rött ljus, när någon plötsligt knackar på min mans (bilföraren) ruta. ”Snubben, ge mig skjuts några kvarter, jag är så trött”, säger en man i rullstol. ”Det går inte, det kan ju hända en olycka”, svarar mannen. ”Kom igen, den här rullstolen kan komma upp i 80 kilometer i timmen på motorväg, om det hade varit farligt hade jag inte frågat, du tror väl inte att jag är så dum så jag gör något som skulle skada mig?” Ljuset slår om till rött och rullstolskillen tar tag i bilen, det finns ingen tid att förhandlare vidare. Vi kör förbi en polisstation ”Hej killar!", ropar rullstolsföraren glatt. Poliserna vinkar trötta tillbaka. Rullstolskillen är tydligen en kändis i kvarteret. ”Här framme svänger jag till höger”, säger mannen. ”Okej, tack för skjutsen”, säger rullstolskillen artigt, rullar fram till taxin framför oss, hugger tag i den och försvinner snabbt nerför gatan. I Buenos Aires inträffar de mest surrealistiska saker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar