måndag 19 november 2012

Kampen om skrivborden

Rör inte mitt skrivbord!
Argentina, Buenos Aires, VARDAGSLIV. På mitt jobb har vi ett internt skämt. Om någon av oss ska iväg på en resa eller vara borta i några dagar av någon anledning så säger vi ”Passa mitt skrivbord”. Det ligger en hel del sanning i den här ironiska kommentaren.  Om man är borta lite för länge så riskerar man nämligen att någon annan tar över ens arbetsuppgifter och, ja, skrivbordet också. Inte så att man får sparken, men man kan snabbt förlora den position som man har uppnått. 


När jag kom tillbaka från min föräldraledighet satt en annan kille på min plats, mina personliga tillhörigheter hade låsts in i en skrubb och datorn stod i ett hörn och samlade damm. Som tur är fick jag snabbt ett nytt skrivbord, vilket till och med var lite större än det gamla (storleken på skrivbordet är betydelsefull på min arbetsplats, ju större skrivbord, desto viktigare anses man vara).

Det här verkar inte vara unikt för min arbetsplats. En nylanserad reklamfilm för ett läkemedel mot baksmälla gör också parodi på skrivbordskampen. En ung tjej vaknar illamående och med huvudvärk efter en blöt utekväll med sina arbetskamrater. Hon tar den magiska medicinen och vips så är hon tillbaka på sin arbetsplats fräsch som en rosenknopp. De två kollegor som håller på att montera ner hennes dator blir mäktigt överraskade. ”Världen förväntar sig inte att du ska vara där dagen efter”, lyder slogan i slutet av reklamsnutten som du kan se här: 



Argentinarna är inbitna individualister och klimatet på arbetsplatserna kan vara tufft. Kanske inte så att det märks utåt, men under ytan. Det gäller att visa framfötterna och vara på sin vakt så att man inte blir undanskuffad från sin plats. Om någon föreslår att man ska byta skrivbord så kan man räkna med att det är något skumt med det hela.  Mitt eget belamrar jag med en massa papper för att avskräcka eventuella tjuvar och banditer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar