onsdag 30 januari 2013

Hem ljuva hem



Buenos Aires, Argentina, VARDAGSLIV. Vi kör av från motorvägen och väntar vid ett rödljus på Buenos Aires paradgata Avenida 9 de Julio. En gammal skrothög av märket Ford Falkon glider plötsligt fram mellan de två filerna, skrapar sidan på alla bilar som står i högerfilen och krockar i korsningen med en taxi som kommer från vänster och har grönt ljus. Båda bilarna hamnar på trottoaren i mitten av avenyn. Allting händer nästan som i slow motion mitt framför våra ögon.


Termometern pekar på 38ºC, luften dallrar och asfalten kokar. Myndigheterna har utfärdat en så kallad ”alerta amarilla” (gul varning) på grund av de höga temperaturerna, vilket innebär att spädbarn och gamla ska hålla sig inomhus. Folk i allmänhet rekommenderas att dricka mycket vatten och undvika fysiska aktiviteter utomhus mitt på dagen. Okej att jag klagade på att det var kallt vid kusten, men jag hade lyckats förtränga hur varmt det kan vara i Buenos Aires i januari.



Väl innanför dörren märker vi att elen har gått, vilket händer ibland på sommaren när alla har luftkonditionering på samtidigt. Vi är definitivt hemma i Buenos Aires igen.



Fast när jag följande morgon hänger tvätt på takterrassen under Palacio Barolos magnifika kupol så känns det ändå lite mysigt. Lite sådär som att vi är äntligen hemma igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar