söndag 3 februari 2013

Att spara i konserver



Argentina, Buenos Aires, Vardagsliv. Min favoritekonomijournalist Lucio Di Matteo (som jobbar på kanalen C5N) rekommenderar lite halvt på skämt att man ska spara i konserver. Inflationen låg förra året på runt 25 %, enligt icke officiella källor (banken Banco Ciudad hävdar att Argentina är det fjärde landet i världen med högst inflation, efter Sudan, Sydsudan och Vitryssland), och 2013 beräknas den bli mellan 20 och 25 %.


Då den argentinska regeringen införde hårda restriktioner mot att få köpa dollar i mitten av förra året protesterade stora delar av den argentinska medelklassen vilt. Dollar anses som den enda säkra valutan att spara i, eftersom Argentina under sin historia lidit av inflation i flera omgångar.



Idag är det bara möjligt för privatpersoner att köpa dollar på den svarta marknaden, till en mycket högre kurs än den officiella. Att spara i fasträntekonto kommer inte på tal eftersom räntan i de bästa fallen ligger på 15 % och därför är lägre än inflationen. Den som har mycket stålar kan investera i fastigheter, jord och bilar, och förr oss småsparare återstår alltså konserver.



Jag passade på att bunkra upp när vi var på semester i Miramar, där priserna är betydligt lägre än i Buenos Aires. I trakten fanns många små jordbruk som tillverkade och sålde egen olivolja, honung och marmelad. Och så fanns det såklart en hel del att välja på när det gäller fisk- och skaldjurskonserver. Både närproducerat och billigt! Så nu känner jag mig både slug och ekologisk. Min femlitersdunk med olivolja kommer säkert att hinna i stig i pris innan jag har använt upp den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar