onsdag 27 februari 2013

Skolstart


Argentina, Buenos Aires, VARDAGSLIV. Jag älskar den här tiden på sensommaren och början av hösten när skolan, eller i det här fallet förskolan, börjar. Jag gillar att få långa listor av fröknarna på material som ska inhandlas och pysslas med. Och jag älskar sådana där små fina pappershandlar som det finns fullt av i Buenos Aires, där alla grejer ligger i prydliga fack bakom disken och man måste be expediten att plocka ihop varorna. Här står alla föräldrar och köar för att köpa skolmaterial till sina barn. Det ligger en viss förväntan i luften och allting luktar nytt av papper och suddgummin.

Guldklimpen går visserligen bara sin tredje termin i förskolan så det enda han behöver är ett skrivblock som ska användas till kontaktbok. Detta block ska vara orange med vita prickar, helst av märket Rivadavia (ett sorts block som har använts av argentinska skolbarn i nästan 100 år). Men jag längtar redan tills plutten börjar skolan och jag måste köpa minst tio olika block till de olika ämnena! Och det bästa av allt, i år ska han ha uniform på dagis, blåa joggingbyxor och vit tröja. Det känns väldigt högtidligt och skolstartsaktigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar