lördag 17 augusti 2013

Ståtlig granne med spännande förflutet

Buenos Aires, Argentina, PLATSER. De här gubbarna hänger och dinglar utanför mitt sovrumsfönster varje morgon och får mig att tänka på den där reklamkampanjen från början av 90-talet "Gevalia, när du får oväntat besök". Jag tycker att det är ganska fantastiskt att Palacio Barolos vackra gamla fasad målas för hand. Jag vet att jag redan har tjatat en del om denna vackra byggnad på bloggen, men jag kan inte sluta fascineras av den.

Då palatset invigdes 1923 och var det med sina 108 meter Amerikas högsta byggnad. 1931 knuffades det ner från förstaplatsen av den 443 meter höga Empire State Building i New York. Huset har en fyr vars ljus en gång i tiden nådde ända till Uruguay. 

Palacio Barolo är en hyllning till Dante Alighieris epos Den gudomliga komedin och är fyllt av arkitektoniska element med anknytning till detta verk.  Byggnaden uppfördes av arkitekten Mario Palanti på beställning av textilmagnaten Luis Barolo. Båda var italienare och Dante-fantaster till den grad att palatset var avsett att bli ett mausoleum för den florentinska poetens kvarlevor. Efter Första Världskriget ansågs Italien inte längre vara ett säkert land vilket fick de båda herrarna att tycka att Dantes rester borde räddas till Argentina. Detta projekt blev dock aldrig verklighet. Stackars Luis Barolo avled strax innan byggnaden invigdes och det sägs därför att det vilar en förbannelse över den. Dessutom lär det spöka där, fast hittills har jag inte skymtat några vita skepnader i fönstren.

Hur som helst, varje kväll klockan 20.00 arrangeras rundturer i huset på spanska och engelska (Adress: Avenida de Mayo 1370), som avrundas med vinprovning. Det kostar 150 pesos (cirka 177 kr). Jag har inte själv gjort besöket  än, men folk köar till biljettluckan vilket borde vara ett gott tecken.  Jag lovar att återkomma med rapport från en rundtur så snart jag har fått tummarna loss.

Förresten har Palacio Barolo en tvillingbyggnad i Montevideo, Palacio Salvo, som ritades av samma arkitekt och stod klart 1928. Men det är en annan historia. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar