söndag 11 augusti 2013

Valtider

Mitt röstbevis
Buenos Aires, Argentina, ALLMÄN INFORMATION. Idag har jag för första gången fullgjort min plikt som argentinsk medborgare. Jag har röstat i primärvalet inför riksdagsvalet i oktober. Det kändes vuxet och nästan lite högtidligt. Och lite pirrigt, jag har nämligen bara röstat i vallokal en gång i mitt liv tidigare och för övrigt bara på ambassader.

Det är andra gången i Argentinas historia som öppna, obligatoriska och simultana primärval hålls, sedan detta system infördes 2011.  Det innebär att man väljer ut representanter inom varje parti som ska ställa upp i det avgörande valet den 27 oktober. De flesta partier väljer dock att bara presentera en enda lista med kandidater att rösta på, som sammanställs efter att man har gjort interna överenskommelser.
Kö utanför skola som används som röstlokal i Buenos Aires
 I riksdagsvalet i oktober väljs hälften av representanterna i underhuset (Cámara de Diputados) för perioden 2013-2017 och en tredjedel av medlemmarna i Senaten (Senado) för 2013-2019. I år är det extra spännande eftersom landets president Cristina Fernández de Kirchner bara har två år kvar på sitt mandat och inte kan väljas om eftersom hon när mandatperioden tar slut har suttit i två perioder på fyra år. Det innebär att valets utgång har stor betydelse för de politiker som eftersträvar att bli landets nästa president och redan primärvalet förväntas visa denna tendens. Valkampanjen har varit intensiv med mycket reklam i TV och radio.

Enligt opinionsmätningarna kommer de det officiella partiet Frente para la Victoria (Front för seger) att behålla sin ledning, fast med kortare avstånd från oppositionen än tidigare. Nu väntar valvaka med hemlagad pizza!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar