fredag 27 september 2013

10 anledningar att älska Buenos Aires

Bild från den gamla hamnen i La Boca
Buenos Aires, Argentina, VARDAGSLIV. Så här lagom till mitt tioårsjubileum i staden, bjuder jag på en lista över de 10 bästa sakerna med  Buenos Aires. Det är ingen rangordning och listan hade egentligen kunnat bli hur lång som helst, men det här är i alla fall ett urval av sådant som får mig att älska Buenos Aires.

1. Dofterna: Buenos Aires är en stad som luktar. Nytvättade trottoarer, rykande hett kaffe, nybakade croissanter, avgaser, fukt, pinfärska frukter och grönsaker...tyvärr har jag blivit lite okänslig för stadens dofter efter tio år i staden, men det är en av de saker som jag gillade mest när jag flyttade hit.

2. Människorna: jag gillar den sociala biten i vardagslivet. Att heja på bagaren, slaktaren, grönsakshandlaren och mannen i tidningskiosken. Jag tycker om att det finns många små närbutiker, till exempel sybehörsaffärer,  i varje kvarter och att det alltid finns tid att utbyta några ord om vädret, det senaste fotbollsresultatet  eller dagens nyheter. Folk i allmänhet  är trevliga och hjälpsamma, även om Buenos Airesborna själv ofta klagar över att de är aggressiva, otrevliga och oartiga.  

3. Glassen: italiensk glass när den är som godast finns att köpa överallt. Ett av mina favoritglasscaféer är Cadore.

4. Pizzan: den traditionella pizzan i Buenos Aires är inte tunn som i Italien, utan tjock och gräddas ”al molde”, i en lite djupare form. Den svämmar över av ingredienser under ett tjockt lager mozzarella. Min favorit är fugazzeta rellena: pizza med lök och mozzarella där degen också är fylld med ost. En kaloribomb utan torra kanter. Favoritpizzeria: Güerrín på Avenida Corrientes 1368.

5. Att äta frukost vid fönsterbordet på något café, till exempel på Bar San Martín och se staden vakna till liv genom rutan.

6. Känslan av att bo i en hamnstad: att vara nära vattnet, i detta fall den oändligt vida Río de la Plata. En stad som är lite smutsig, skamfilad och dekadent, men samtidigt levande och med en speciell energi: en plats som har tagit emot människor från hela världen.

7. Ljumma vårkvällar när det är ljust länge och jakarandaträden blommar.

8. Köttet såklart. Inget slår en välgrillad bife de chorizo (ryggbiff) med handskurna pommes, inte ens pizzan. På Parrilla Peña (Adress: Rodríguez Peña 682) blir du inte besviken, även om de sedan en tid tillbaka har slutat servera hemgjorda pommes. 

9. Ett riktigt sommarskyfall. Sådär som det bara kan regna i Buenos Aires. Och doften av blöt, varm asfalt efter regnet.

10. Avenida de Mayo, en av stadens vackraste avenyer. Denna breda aveny som går mellan presidentpalatset Casa Rosada och Kongressen kantas av historiska byggnader, traditionell spanska restauranger och vackra gamla träd. 

2 kommentarer:

  1. Hittade hit via mammas Manchete. Har rest runt en del i Sydamerika, varit i buenos aires 5-6 ggr. Mina föräldrar hade hus i Carlos Paz utanför Cordoba. Jag bodde i Spanien i 8 år och har en lite 2,5 halvspanjor.

    Jag älskar också doften i buenos aires. Kan minnas den när jag luktar på argentinskt vin. Eller hur majs smakar i Sydamerika. Underbar glass: dulce de leche.

    Jobbar dagligen mot Argentina då vi samarbetar med ett arkitektkontor i Cordoba.

    Kul att hitta dig, nu ska jag kika runt lite i ditt bloggarkiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bella! Kul att du har hittat hit! Det är sant att frukt och grönsaker smakar mycket mer här, fast efter ett tag blir man bortskämd och vänjer sig. Min svägerska bor i Carlos Paz så jag är ofta där. Jag gillar Córdoba mycket. Hoppas du hittar något intressant i arkivet!

      Radera